روستای قره وانلو

جاهای دیدنی روستای قره وانلو و میراث فرهنگی و...

روستای قره وانلو

جاهای دیدنی روستای قره وانلو و میراث فرهنگی و...

روستای قره وانلو
جاهای دیدنی روستای قره وانلو و میراث فرهنگی و مخصوصا اهالی این روستا با کشاورزی و دامداری مشغول کار هستند و بیشترین نوع کشاورزی گندم, جو, یونجه و باغداری است جوانان این روستا در تهران یا در تبریز مشغول به کسب کار هستند و زنان این روستا با قالی بافی و یا گلیم بافی مشغول کسب کار خانگی هستند واهالی روستای قره وانلو میهمان دوست وصمیمی توریست های داخلی و خارجی از جمله توریست های خارجی کشور آذربایجان و... و توریست های داخلی از استان های از جمله تهران,اصفهان,اردبیل,ارومیه و... هستند
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
۲۱ اسفند ۹۷ ، ۱۴:۴۱

لیله الرغائب

توضیحاتی در مورد جشن مذهبی رغایب

آیین ملی مذهبی رغایب یکی از اعیاد و جشنهای محلی آذربایجان بوده که از تاریخچه کهنی برخوردار می باشد . از نظر لغوی کلمه رغایب با عناوین "رغییب" ، "اولوللر بایرامی" در مناطق ترک زبان آذربایجان و اردبیل معروف می باشد . «رغائب»[1] در لغت جمع «رغیبه» بوده و به معنای چیزهای خوب، مرغوب و پسندیده است . این جشن همچنین جشن مردگان و شب آرزوها نامیده شده است.

البته از لحاظ تاریخ مذهبی این جشن گفته اند که چون در روز رغایب حضرت خدیجه تمام اموال و دارایی های خود را به حضرت محمد (ص) بخشیده ، مردم منطقه هم در این روز به احسان و بخشش و نذر روی می آورند . تاریخچه برگزاری این جشن به دوران قبل از انقلاب و حتی به دوران قاجار باز می گردد. چنانکه در صفحه 308 کتاب " تاریخ و جغرافی دارا- لسلطنه تبریز" نوشته شاهزاده نادر میرزا – آمده است :

«چون پنج شنبه اول رجب رسد ، لیله الرغایب باشد . بومیان تر حلوا پزند از عسل یا دوشاب ، به گورستان برند و به خانه های دوستان فرستند .این حلوا نیز به ناچار به خانه نامزد بباید فرستادن . در این شب بقالان دکانها زینت دهند . عسل و روغن و دوشاب خروارها به فروش رود و نفعی گرا[ن] مند برند . »

در فرهنگ شیعه ، شب اولین جمعه ماه رجب را رغائب گویند و آن یک سنت اسلامی است و همزمان با روز رغبه و نخستین جمعه ماه رجب در روستای شایق نیز این مراسم اجرا می گردد .

یاد حلوا در مسیر قبرستان ، حلوای سیاه و توزیع انواع خوراکی در حین بازگشت از زیارت اهل قبور به خیر ، برای شادی روح تمام اسیر خاک شدگان روستای شایق صلوات و فاتحه ایی قرائت بفرمایید .

برچسب‌ها: آداب و رسوم و مراسم آیینی, بایرامیز مبارک اولسون

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۱
مهندس حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.